BLOG


Prý je každá rada drahá. Tady jsou všechny gratis

Rady, tipy, články a kvízy, které se vám budou hodit dříve, než si myslíte



Rozpoznejte snadno interaktivní seminář

 



RUBRIKA: ŠKOLENÍ



Kdo si odnese ze školení více posluchač nebo účastník?

Před časem jsem se zúčastnil školení o marketingu na sociálních sítích. V podtitulu pozvánky stálo: „praktický a interaktivní seminář“.  Znovu jsem si uvědomil, jak důležité je aktivní zapojení účastníků (interaktivita) pro praktický přínos školení. Na tomto semináři jsem totiž nebyl účastníkem, ale spíše posluchačem. 6 hodin jsem poslouchal monolog lektora, ale ničeho jsem se „neúčastnil“.

Jsem přesvědčen, že bych se naučil mnohem více, kdybych si mohl alespoň některé věci na semináři vyzkoušet a procvičit. Vnímám takové vzdělávání jako promarněnou příležitost. Stačilo totiž relativně málo, a přínos tohoto semináře mohl být mnohem větší. Jak říká jedno úsloví: Řekni mi, a já zapomenu. Ukaž mi, a já si zapamatuji. Nechej mě to udělat, a já porozumím.

Podle mého soudu byl podtitul semináře zavádějící hned dvakrát. Jen těžko totiž může být seminář praktický, když není interaktivní!


Interaktivita je, když...

Interaktivitu si můžete ukázat na příkladu šachových hodin. Jedny hodiny počítají čas mluvení (aktivity) lektorovi, druhé měří čas aktivity účastníků.
Míru interaktivity bychom pak mohli stanovit podle poměru času na hodinách lektora a účastníků.

 

                    LEKTOR            ÚČASTNÍK

 


Nová jednotka interaktivity

Navrhuji zvolit pro určení míry interaktivity jednotku „SIK – Sikorův Interaktivní Koeficient“. Klasická přednáška na vysoké škole by měla (pokud by se studenti na nic neptali) interaktivní koeficient 0 siků. 100 % aktivity přednášejícího, 0 % aktivity studentů. (Určitě se shodneme na tom, že i poslouchání je aktivita. Ale v rámci učení ta nejméně efektivní.)

Je dobré si uvědomit, že účastníci školení nemusejí mluvit, aby byli zapojeni. Když vyplňují znalostní test, určitě „makají“ mnohem více, než když jen poslouchají. Nedej bože jedním uchem.

Asi by nebylo možné (a ani to není cílem) dosáhnout koeficientu 100 siků. To by znamenalo 100% zapojení účastníků školení, bez aktivity lektora. ;-) Je zřejmé, že každá vzdělávací (rozvojová) situace, vyžaduje jinou míru interaktivity. A že interaktivita není zdaleka jediným kritériem dobrého školení.

 

Cílem dobrého lektora je vyhnout se dlouhým monologům, a používat takové interaktivní metody, při kterých jsou zapojeni pokud možno všichni frekventanti školení. Pokud bude koeficient interaktivity dosahovat více než 50 siků, stanou se z posluchačů účastníci, kteří opravdu porozumí.
 

Domluvte si školení se mnou, a poznejte interaktivní zážitek.
 

3 finty pro lepší prezentaci najdete tady